annemarije.reismee.nl

Kathmandu ontdekken en steeds meer muzieklessen

Hee mensen in het verre, stormachtige Nederland.

Ik vond het wel weer eens tijd worden voor een update en wat foto’s! De vorige keer dat ik schreef was ik net een paar dagen op m’n stageschool geweest, inmiddels heb ik er zo’n drie weken opzitten en kan ik jullie er wat meer over vertellen. Vier dagen per week breng ik door op de Goraknath Secondary School, een public school in Kirtipur. In Nepal wordt er onderscheid gemaakt tussen public en private schools, die eerste worden volledig gefinancierd door de overheid, voor private schools moeten ouders geld bijbetalen. Vaak zit er daardoor ook een (groot) verschil in kwaliteit van het onderwijs. Op de school geef ik drie keer week muzieklessen aan Grade 1-5. Tot nu toe heb ik vooral veel met zang, klapspelletjes en dans gedaan, maar ik heb sinds kort boomwhackers en een gitaar tot m’n beschikking dus daar wil ik nu ook meer mee gaan doen. Doordat ik die groepen dus 3 keer per week zie voor een aantal maanden, heb ik de tijd om veel dingen met ze uit te proberen en hopelijk kan ik ze ook echt wat leren. Verder assisteer ik bij Engelse lessen, zing ik af en toe wat liedjes met de jongste groep (2-3 jaar) en ga ik vanaf deze week gitaarlessen geven aan kleine groepjes leerlingen uit de oudere klassen. Zeker in het begin was het erg zoeken en soms lastig voor mij te weten wat en wanneer ik nou precies kan doen en hoe ik het meest nuttig kan zijn. Inmiddels gaat de communicatie met docenten steeds beter, maar alles kan altijd weer op het laatste moment veranderen. Ik probeer me dus maar zo flexibel mogelijk op te stellen, dat is niet per se m’n sterkste punt maar ik leer;)

In de weekenden ben ik tot nu toe elke keer bij Maud en Sanju in Kathmandu geweest. Er komen steeds meer andere vrijwilligers bij waarvan een paar ook echt lang blijven, dus dat is leuk. En ik leer de stad steeds beter kennen! Het leuke aan ergens voor een paar maanden wonen is dat je plekken vaker kan bezoeken en overal goed de tijd voor hebt. Ik kom vaak in Thamel, dat is het centrum waar heel veel restaurants, winkels en hotels zitten, dus daar gaan we vaak eten. Uiteten kost heel weinig, bij sommige plekken heb je zelfs voor minder dan een euro een heerlijke maaltijd. Sowieso zijn veel dingen hier erg goedkoop, dat wordt weer even wennen als ik terug in Nederland ben.

Afgelopen vrijdag was het een feestdag in Nepal, Shivaratri, de verjaardag van de god Shiva. Samen met drie andere vrijwilligers en Maud en Sanju ging ik de stad in om alle festiviteiten te bekijken. Dat was erg leuk, heerlijk rondstruinen, lekker eten en mensen kijken.

Dit land zit vol met religie, zowel het hindoeïsme als het boeddhisme kom je veel tegen. Geloof speelt een belangrijke rol in het leven van veel Nepalezen. Overal staan tempels en andere heilige plekken en je ziet ook veel monniken rondlopen. Superinteressant en ik realiseer me hoe weinig ik eigenlijk van deze religies afweet. Dus ik ben nu maar een boek gaan lezen over het boeddhisme, hopelijk snap ik er uiteindelijk wat meer van.

En morgen wordt een bijzondere dag, ik mag namelijk met m’n gastgezin mee naar een bruiloft! Ben heel benieuwd hoe dat hier gaat, vetlief dat ze me meevroegen. En ik mag een sari aan (mooie Nepalese jurk) dus dat vind ik sowieso leuk.

Liefs!



Reacties

Reacties

Henri

Hey Anne Marije , leuk om deze verhalen te lezen. Je hebt het wel naar je zin : ) !
Ik wens je nog veel succes & plezier verder !

Vriendelijke groet, Henri.

Willemijn

Heel leuk om te lezen en veel plezier bij de bruiloft!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active